Artikelarkiv

Fysisk aktivitet stärker din hjärna

Överläkaren Anders Hansen vill att alla ska veta om fördelarna med fysisk aktivitet och säger att det viktigaste du kan göra för din hjärna är att röra på dig.

Anders Hansen är överläkare i psykiatri och har skrivit boken Hjärnstark som handlar om hur motion påverkar våra hjärnor.

Hur blev du intresserad av motionens påverkan på hjärnan?
– Det kom ett par stora studier som visade hur viktigt det var för hjärnan att röra på sig och jag reagerade på att det påverkar i princip alla förmågor som minne, kreativitet, stresstålighet och koncentrationsförmåga. Jag blev förvånad över att folk inte kände till det, för om det var en medicin som kunde ge alla de här effekterna skulle alla ha hört talas om det eftersom någon skulle ha marknadsfört det för att tjäna pengar, men när det handlar om att ”bara röra på sig” bagatelliseras effekterna. En annan sak som fick mig intresserad var att jag i mitt jobb som psykiater möter människor med depression och såg ett mönster i att de patienter med ångest som var fysiskt aktiva verkade återhämta sig fortare och fick färre återfall.

Vad har du kommit fram till?
– Att det är oerhört viktigt för hjärnan att vara fysiskt aktiv, det är det viktigaste man kan göra för sin hjärnhälsa. Man kan ju tro att det borde fungera bäst med minnesövningar och korsord och det är inte oviktigt men inte alls lika viktigt som fysisk aktivitet.

Hur mycket måste man träna för att få effekt?
– Man får effekt direkt, allt man gör är bra. Om man promenerar ökar man blodflödet i hjärnan med 20 % mot om man sitter ner. Om man vill maximera effekten ska man springa 30-45 minuter tre gånger i veckan. Man måste inte ta ut sig helt men man ska bli svettig. Om man inte vill springa kan man spela tennis eller åka längdskidor, det spelar ingen roll exakt vad man gör men man ska hålla på 30-45 minuter och bli svettig. Ur ett hjärnperspektiv är konditionsträning bättre än styrketräning. Många av effekterna är omedelbara som att man mår bättre och får bättre koncentration, men de stora effekterna får man av att vara regelbundet fysiskt aktiv i flera månader och helst år, för då händer det riktigt mycket i huvudet.

Får alla som rör på sig de här fördelarna?
– Ja! Förmodligen finns det skillnader mellan människor, vissa får bättre resultat än andra, men några fördelar får alla.

Hjälper fysisk aktivitet mot stress?
– Ja, absolut! Vi vet att det finns ett stressystem i kroppen och om man konditionstränar regelbundet stärker man hjärnans inbyggda stressbromsar och det är väldigt kraftfulla effekter. Det är de som är mest stressade och upplever att de inte hinner träna som behöver det mest. Om motion hade varit en medicin hade det på nolltid varit världens mest sålda medicin med tanke på vad motion gör för stresståligheten, kreativiteten och minnet.

Vad är det som gör att man mår så bra av att träna?
– Jag tror att förklaringen är enkel, för om man tittar på människans utveckling har vi gjort en enorm omläggning av vår livsstil på kort tid. Förr var man tvungen att röra på sig för att få ihop mat och hjärnan är kvar på savannen och tror att när vi rör på oss ökar vi chansen ett överleva. Hjärnan belönar oss med en känsla av att må bra för att vi ska fortsätta att röra på oss. Idag behöver vi inte jaga vår mat utan kan beställa hem den på nätet. Folk förstår att en sådan livsstil kan ge övervikt men man förstår inte att det även får tankemässiga konsekvenser. Vi lever inte som vi är byggda och jag tror att det är därför många av oss mår dåligt och att så många söker hjälp inom psykiatrin.

Sara Brunskog

tl_files/Frisksportfoerbundet/Nyhetsbilder/2015/Anders H.jpg

Anders Hansen, överläkare i psykiatri. Foto: Helen Karlsson

Skrivet: 28 September, 08:19 av Sara Brunskog

Tillbaka