Artikelarkiv

För ”PT-Fia” är helheten viktigast

Med en av Sveriges mest populära träningsbloggar inspirerar Sofia ”PT-Fia” Sjöström tusentals svenskar till bättre hälsa. Hennes version av hälsa innebär att skippa trendiga dieter och snabba lösningar och att istället jobba med hela livsstilen.

I sin populära blogg "PT-Fia" vill Sofia Sjöström inspirera till god hälsa Hon vill vara stark och hälsosam men för henne är hälsa mycket mer än hantlar, protein­pulver och resultat. Det är lika mycket skogspromenader, choklad och vilodagar. Helheten och balansen står i fokus och Sofia jobbar aktivt mot överdriven träningshets och osunda ideal.
– Hälsa för mig är att försöka hitta en balans och ta hänsyn till alla olika delar i livet. Genom att ta hand om sig, äta bra, träna och stressa lagom kan man bygga en hälsosam livsstil, säger hon.

När det kablas ut så många olika råd om vad som är hälsosamt kan det vara svårt att veta vilka man ska leva efter. Sofia tycker att man ska utgå från sig själv och samarbeta med sin egen kropp för att få svar på vad man mår bra av.
– Man kan testa hur kroppen reagerar på olika saker. Om du till exempel börjar äta fler mellanmål eller tar en promenad varje morgon – hur mår du då? Gör en notering om vad du provat och hur det fick dig att må. En del vill göra allt på en gång och sluta med gluten, mjölk och socker men vet inte varför de gör det eller om de får ut något av det. Samarbeta med kroppen och prova dig fram, säger Sofia.

Sofia tycker att vi ska välja ett mer positivt sätt att prata till oss själva.
– Det är stor skillnad att säga ”jag vill” eller ”jag behöver” istället för ”jag måste” och ”jag borde”. Man respekterar sig själv om man säger snälla saker. Det blir ofta en destruktivitet inom hälsa där många känner att de inte gjort tillräckligt. Istället för förbud och måsten kan du tänka att du vill förbättra din hälsa genom att göra enkla och hälsosammare val oftare, säger hon. 

Sara Brunskog


tl_files/Frisksportfoerbundet/Nyhetsbilder/2015/ptfiaovning.jpg

Prova en av Fias favoritövningar ihop med en kompis: 

Vänskapligt handstående

Utförande: Be din vän ställa sig på alla fyra med händer och fötter i marken. Ungefär som yogapositionen ”stående hund”. Ställ dig framför med ryggen mot vännen, placera händerna i marken och lägg en fot på vännens rygg. Tryck dig upp till handstående och sträck upp det andra benet rakt ovanför dig.
Variant: För det sträckta benet kontrollerat upp och ner.
Stärker: Mod, samarbete, styrka, balans och koordination.

Skrivet: 25 Mars, 10:00 av Sara Brunskog

Tillbaka