Till förbundet:

Motion

På lägret har du möjlighet att motionera varje dag. Till och med flera gånger om dagen om du är sugen på det. Här kan du läsa lite om vilka pass som kommer att finnas. Hoppas att något av passen verkar roligt för just dig.
Välkomna att motionera tillsammans med oss.

Glada hälsningar
Motionsgruppen genom motionsansvarig
Charlotta Milosavljevic Olsson

Yoga

Asthanga vinyasa yoga är en dynamisk form av yoga där också rörelsen mellan positionerna har stor betydelse. Andningen (ujjayi andningen) hjälper dig att hitta rytmen i dina rörelser. Därtill bidrar den medvetna andningen till att komma djupare och längre i yogaställningarna. Systemet av yogaövningarna tränar, stärker, rensar och läker hela människan. Yogan avslutas med meditation

Motionärer utövar yoga i en gymnastiksal

Morgongympa

Morgongympan väcker kroppen till lugna och mjuka rörelser med inspiration av musik. Morgongympan är utformad med rörelser som passar alla typer av människor. Ett skönt sätt att starta dagen på.

Bodybalance

En klass med inspiration av thai chi, yoga och pilates med inriktning på både kropp och själ. Bodybalance tränar balans, hållning, rörlighet, styrka och avspänning. Träningen ger dig en ökad känsla av koncentration och närvaro samt en förbättrad koordination och balans. Träningen väcker din medvetenhet och hjälper till att stressa av. Träningen sker till lugn och harmonisk musik.

Stavgång

Varje dag finns det möjlighet att i grupp utöva stavgång. En instruktör leder gruppen i varierad terräng anpassad för deltagarna. En fantastisk träningsform som stärker hela kroppen under skonsamma former. Stavgång passar alla som kan gå, gammal som ung.

Djuphavsvattengympa

Djuphavsvattengympan kommer att utföras i vattnet runt bryggan. Instruktören inspirerar deltagarna från bryggan och med hjälp av ”flyt korvar” som håller dig flytande, genomförs vattengympan. Denna motionsform passar alla med sina mjuka rörelser där vattnet ger motståndet.

Simskola

Barn från 6 år är välkomna att delta på simskolan. Två instruktörer tar emot två grupper varje dag för att på ett roligt och lekfullt sätt lära ut tekniker i konsten att simma. Föräldrar är välkomna att sitta på stranden och njuta av barnens utveckling.

Styrkepass

Ett tufft styrkepass som vänder sig till dig som gillar att bli helt slut. Med hjälp av din egen kroppsvikt tränar du olika muskelgrupper, detta med stöd och motivation av instruktören.

Grit Cardio

Detta är ett pass i zon 6, hög intensiv träning. Grit Cardio utförs med din egen kropp, korta intervaller med enkla övningar. Träningen utmanar hela dig såväl motivation som kondition. Passet maximerar din förbränning och stärker din uthållighet. På vetenskaplig grund bevisar denna träningsform snabba resultat med kondition, fysik och förbränning. Passet är bara 30 minuter.

Medelgympa

Här får du ett fartfyllt och roligt konditionspass med inslag av styrka. Medelgympa utför du bara med din egen kropp. Passet höjer pulsen till musik och glada tillrop inspirerar instruktören med hjälp av olika stegkombinationer. Kom som du är och gör det du kan och vill. Passar alla åldrar.

Bodycombat

Denna typ av träning är inspirerad av olika kampsportstekniker så som karate, taekwondo, kung fu, kickboxning och muay thai mm. Till inspirerande musik utövas teknikerna i olika slag och kick kombinationer, en slaggs ”skuggboxning” Detta är ett hög intensivt pass upplagt i intervaller som utmanar din kondition och motivation på hög nivå.

Zumba

Detta är ett pass med mycket rörelseglädje!! Zumba tränar hela kroppen, dansen är influerad av salsa och kombinerar flera olika latinamerikanska dansstilar. Här kan du komma precis som du är, det viktigaste är att du rör på dig och har roligt. Zumba passar alla åldrar, låt dig fångas av musiken, släpp kontrollen och följ instruktören. Kort sagt ha kul!

Box

Ett enkelt och effektivt fyspass inspirerat av boxning där handskar och mitsar används som redskap. Träningen ger bättre kondition, smidighet, motorik, balans och styrka i både armar och ben, dessutom tränar box passet upp din mage och rygg funktion då slagen grundar sig i rörligheten och rotationen i överkroppen. Slag och kick serierna kombineras med effektiva konditions- och styrkeövningar för mage och rygg. Träningen utförs två och två eller tre och tre till inspirerande musik.

MOUNTAINBIKE

Ta med din cykel och en hjälm och häng med på en fartfylld och livlig cykeltur i skogarna runt Stensund. På utsatt klockslag samlas de som är sugna på att både träna, ha kul och uppleva terrängen runt läger området. Vem som helst kan delta med egen medtagen cykel och hjälm där svårighetsgrad och nivån anpassas efter deltagarna.